Raiffeisen stavební spořitelna - osobní zkušenost klienta

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Raiffeisen stavební spořitelna - osobní zkušenost klienta

Raiffeisen stavební spořitelna - osobní zkušenost klienta

od client_O » pon 09. kvě 2016 17:16:42

Vážení přátelé,

smlouvu u Raiffeisen stavební spořitelny (dále jen RSTS) jsem uzavřel v roce 2001 s úrokem z vkladu 3%p.a. V roce 2013 mi přišla od RSTS výpověď z důvodu nepříznivé ekonomické situace na trhu, jejímž odrazem jsou nízké úrokové sazby. Dalším důvodem je, že tarif D01, který mám ve smlouvě, už nenabízejí. Skutečnost. že už nenabízejí můj tarif, mě vůbec nemusí zajímat, já jsem smlouvu uzavřel s tímto tarifem a RSTS se k plnění smlouvy zavázala. Jelikož jsem stavební spoření u RSTS uzavíral společně s kolegy z práce ve stejné období, hned jsem se jich dotázal, zdali také stejně jako já dostali výpovědi svých smluv. Oni odpověděli, že nikoliv, přestože měli také ve smlouvě uveden úrok z vkladu 3%p.a. a stejné VOP jako já. Zavolal jsem proto na info linku s žádostí o vysvětlení zaslané výpovědi a sdělení důvodu, proč jsem výpověď dostal já, ale jiní klienti s úrokem také 3%p.a. a stejnými VOP výpověď nedostali. Operátorka mi řekla, že smlouvy uzavřené mezi lety 2001 a 2003 se vypovídají postupně, takže na všechny tyto klienty se dostane. Zavolal jsem proto svému RSTS určenému finančnímu poradci s žádostí o radu. Ten mi řekl, abych se nesnažil do výpovědi nějak „šťourat“, že to nemá cenu, že RSTS se chce zbavit smluv s 3% úrokovou sazbou a že mi radí, abych provedl ve smlouvě změnu tarifu na S 041, který má nižší úrokovou sazbu 2%. Mých kolegů s úrokovou sazbou 3%p.a. a stejnými VOP jsem se průběžně dotazoval, zdali již dostali v souladu s tvrzením operátorky infolinky RSTS také výpověď. Výpověď dostali až nyní v dubnu 2016, tedy až po 3 letech od mojí výpovědi v roce 2013. Z toho je patrné, že výpovědi v roce 2013 byly zasílány selektivně pouze některým klientům. Podle příspěvků na zdejším fóru vidím, že s výpověďmi smluv stejného typu jako jsem měl i já se nyní doslova roztrhl pytel. Uniká mi tedy, podle jakého klíče RSTS vypověděla v roce 2013 zrovna moji smlouvu, ale ostatní smlouvy stejného typu nechala běžet v platnosti dál a vypovídá je až nyní po 3 letech. Proto se cítím nerovným přístupem RSTS ke klientům poškozen, protože jsem na rozdíl od svých kolegů a ostatních klientů mohl využít výhodný 3% úrok o 3 roky kratší dobu. Důvod je neznámý.

V lednu 2015 jsem dostal dopis s oznámením RSTS, že můj tarif S 041 již delší dobu nenabízí (přitom mi jej teprve před rokem a půl sami nabídli). Dále je zde uvedena nabídka přechodu na tarif S 141 s úrokovou sazbou 1,5%p.a. Pokud tuto nabídku akceptuji, bude zachována dosavadní výše poplatku za vedení účtu ve výši 80 Kč čtvrtletně. Jelikož jsem ale na uvedenou nabídku z důvodu její nevýhodnosti nepřistoupil, byl mi od dubna 2015 poplatek za vedení účtu dvojnásobně zvýšen na 160 Kč. Byl jsem tak potrestán ze strany RSTS za to, že jsem nepřijal její pro klienta nevýhodnou nabídku.

Začátkem ledna 2016 jsem dostal od RSTS dopis s nabídkou uzavření nové smlouvy s úrokovou sazbou 1%p.a. a příspěvkem 1500,- Kč na její uzavření. Podmínkou bylo podání výpovědi mého současného vkladu do 31.3.2016. Dále bylo uvedeno, že pokud nevyužiju do 31.3.2016 výše uvedenou nabídku uzavření nové smlouvy s úrokem 1% ročně, tak bude vklad (zůstatek) na mé stávající smlouvě úročen sazbou jen 0,1% ročně a vedení účtu bude zdarma. S tím jsem rozhodně nesouhlasil.

S RSTS se v roce 2008 sloučila HYPO stavební spořitelna (dále jen HYST) a převzala její klienty i s jejich smlouvami a VOP. Mému známému, je to starší pán, který měl u HYST smlouvu s úrokem 2%p.a. doporučil v roce 2013 finanční poradce od RSTS, aby formálně změnil stávající tarif od HYST na tarif od RSTS se stejným úrokem 2%p.a. On tím nic nezískal, protože oba tarify mají stejný úrok 2% ročně, ale hlavně došlo i ke změně původních VOP od HYST, na VOP od RSTS, které jsou pro klienta nevýhodnější než původní VOP od HYST. Právě VOP, v souladu s kterými uzavíral původní smlouvu u HYST, zaručovaly úrokovou sazbu z vkladu 2% ročně a pojišťovně neumožňovaly podání výpovědi klientovi. On předložený návrh změny tarifu podepsal v dobré víře, že dle vyjádření poradce se jedná jen o formální krok. Skutečnost ale byla jiná. Poradce doporučil změnu tarifu záměrně, aby došlo ke změně původních VOP, které spořitelnu zavazovaly k úrokové sazbě z vkladu ve výši 2%p.a. a neumožňovaly jí podání výpovědi. Známý poradci důvěřoval s přesvědčením, že vše, co mu z hlediska stavebního spoření radí a doporučuje, je k jeho prospěchu a v jeho zájmu. Známý je vyššího věku a nelze od něj očekávat potřebnou orientaci a znalost v oblasti stavebního spoření. Proto byl rád, že se mohl obrátit a žádat radu na odborníkovi, které kroky jsou pro něj výhodné a správné. Tímto neetickým tahem si tak RSTS vytvořila půdu pro budoucí nepříjemné kroky v neprospěch klienta jako je snižování úrokových sazeb nebo snadnou možnost podání výpovědi klientovi. Naivní člověk by si myslel, že finanční poradce bude hájit zájmy především klienta vůči stavební spořitelně, a proto mu důvěřuje, ale ve skutečnosti přidělený poradce s klientem manipuluje v zájmu stavební spořitelny. Smutné je to o to víc, že se RSTS takto chová a jedná s klientem-seniorem, který potřebuje spíše detailní vysvětlení všech kroků, které mu jsou doporučovány a souvislostí s tím spojených. Připomíná to mediálně známé případy obchodníků s předraženým zbožím, jejichž cílovou skupinou jsou senioři, u kterých lze počítat s důvěřivostí, snadnou manipulací a očekávanou neschopností odhalit podvodné jednání. Ve výsledku je jejich důvěra ale zneužita.

V současné době RSTS nabízí „zajímavé“ zhodnocení vkladu s úrokem 1%p.a. I přes současné nízké úrokové sazby spořících účtů lze na trhu nalézt nabídky podobných i nepatrně vyšších sazeb, takže je mnohem výhodnější ukládat peníze do banky a mít je kdykoliv k dispozici než je mít ve stavební spořitelně, kde na ně během šestileté vázací doby nelze bez sankcí sáhnout. Peníze lze ale také zhodnocovat i jinými způsoby než spořením a nebýt tak závislý na aktuální výši (tedy spíše "níži") úrokových sazeb u spořících účtů. Popularita a atraktivita stavebního spoření již není taková jako před lety a státní příspěvek 2000,-Kč spolu s nízkým úrokem z vkladu už nejsou výrazným motivem pro tento druh spoření. Navíc existencí zák. č. 89/2012 Sb, nový občanský zákoník, je defacto smluvně potvrzený závazek nevýznamný, neboť jej lze jednoduše s odkazem na §2675, odst. 1 vypovědět. Stavební spořitelna tak s klientem po 6-letém spoření může nakládat dle libosti.

RSTS jsme považovali za solidního, zavedeného a silného lídra na trhu stavebního spoření. Z těchto důvodů jsme měli k RSTS opravdovou důvěru. Právě pozitivní reference na RSTS od našich přátel a známých nás přesvědčily a vedly k uzavření našich smluv. V podobném duchu jsme RSTS následně prezentovali i my. Bohužel ale na základě našich osobních zkušeností z posledních let jsme nakonec s jednáním RSTS nepříjemně zaskočeni a zklamáni. Zároveň také nepředpokládám, že jednání ostatních stavebních spořitelen bude nějak zásadně jiné.

Smyslem mého příspěvku není nikoho od stavebního spoření odrazovat, jen jsem se chtěl podělit o své trpké zkušenosti se stavebním spořením u RSTS i s ostatními klienty.

S pozdravem

Jeden z Vás

Nahoru